Archief Vitrine Exposities

Expositie Robert Koreman    7 oktober - 14 december 2019

2014 00 Kunstkring Blauw

Kunstenaar Robert Koreman, een aimabele leraar Nederlands die inmiddels de 60 is gepasseerd, steekt  veel energie en tijd in zijn twee passies: volwassenenonderwijs en zijn grote hobby keramiek.
Hij vertelt er met aanstekelijk enthousiasme over. De liefde voor keramiek begon al vroeg. Als jonge jongen was hij altijd al ‘creatief aan het knutselen en rommelen’, maar door de opleiding aan de pedagogische academie kreeg dit alles wat meer structuur. Daarna ging hij cursussen boetseren en beeldhouwen volgen bij Kunst en Ontspanning in Leiden, het huidige BplusC. Ook kwam hij in die tijd in contact met beeldhouwster Fredy E. Wubben, bij wie hij veel inspiratie opdeed. Nu is hij al ruim 20 jaar cursist bij Mieke Bakker in Leiderdorp. Hij leert nog veel van haar terwijl er ook regelmatig een wisselwerking van elkaar inspireren is. Zijn cursusavond bij haar is heilig.

Het werk van Robert Koreman laat zich niet in een hokje stoppen: je ziet figuratieve, maar ook abstracte werken, sommige gedeeltelijk geglazuurd, andere met het mooie patina van de chamotteklei. Een kunstwerk vormt zich in zijn handen, meestal ontwikkelt het zich al doende. Hij heeft een sterke emotionele band met al zijn kunstwerken, want ieder stuk herbergt een eigen unieke herinnering, die hij koestert. Zijn grootste uitdaging is momenteel om iets heel speciaals te ‘vangen’ in zijn keramiekwerk: het moment van stilstaan na beweging. In de schilderkunst en bij bronzen beelden is dat moment goed zichtbaar te maken, maar in de keramiek is dat bijzonder moeilijk. Wij hopen dat het hem lukt, dat zou de kroon op zijn toch al prachtige werk zijn.


2019 10 RobertKoreman2  2019 10 RobertKoreman3  2019 10 RobertKoreman4

2019 10 R.Koreman5Vitrine van de Kunstkring in het Atrium van ‘De Sterrentuin’, Van Diepeningenlaan 110, 2353 KA Leiderdorp

Expositie Coosje Munts-Bergmans    8 juli - 7 oktober 2019

2019 07 CoosjeMunts1Coosje Munts begon relatief laat met schilderen. Andere bezigheden eisten haar aandacht op. In Drenthe, waar ze een lange periode heeft gewoond, ontstond haar liefde voor het schilderen. Zij volgde schildercursussen bij Caroline Verschoor, die haar de oude technieken van verfmengen, paletopbouw en compositie leerde. Veel aandacht kreeg de opbouw van een schilderij: eerst met houtskool de compositie grofweg neerzetten en vervolgens laag voor laag met olieverf de kleurnuances, het licht en donker en de schaduwen aanbrengen. Zo ontstonden de haar zo geliefde kleine fijne schilderijen van alledaagse voorwerpen.
Haar inspiratie en onderwerpen haalt ze uit het gewone leven: een brood op de plank, een pot met bloemen, glazen flessen, een vogeltje op een tak.  
Het liefst schildert Coosje Munts op masoniet, geperst hout dat door toevoeging van olie watervast is gemaakt.

Momenteel is Coosje in regio Leiden zoekende naar een atelier waar ze haar technieken, vooral het goed neerzetten van schaduwen, kan vervolmaken.
Enkele werken zijn te koop. Zie coosjemunts-bergmans.nl


2019 07 CoosjeMunts2 2019 07 CoosjeMunts3 2019 07 CoosjeMunts4
2019 07 CoosjeMunts5
Vitrine van de Kunstkring in het Atrium van ‘De Sterrentuin’, Van Diepeningenlaan 110, 2353 KA Leiderdorp

Expositie Marjolijn Hoogeboom    8 april - 8 juli 2019

2019 04 Hoogeboom1Schilderen en kunst in het algemeen lopen al vanaf haar vroegste jeugd als een rode draad door Marjolijns leven. Als kind van een schilderende moeder (nicht van de beroemde ontwerper Karel De Bazel) was het niet vreemd dat schilderen al op de middelbare school een grote hobby werd van Marjolijn.
Ofschoon haar wens naar de kunstacademie te gaan werd het toch een andere studie fysiotherapie. Met werk als fysiotherapeut en een gezin kwam de schilderambitie op een laag pitje te staan, maar dat bleek slechts tijdelijk. Toen Marjolijn weer meer tijd kreeg volgde zij eerst cursussen in figuratief aquarelleren en gaandeweg heeft zij zich toegelegd op acryl schilderen. Ook begon zij meer abstract associatief te schilderen. Men begint intuïtief met lijnen op het doek en vervolgens zoekt men passende kleuren voor de ontstane vlakken en kijkt of de verbindingen, de balans en de contrasten kloppen.
Marjolijn haalt haar inspiratie onder andere uit het werk van grote kunstenaars als Picasso en Kandinsky, niet om hun werk te kopiëren, maar om te leren van hun gebruik van vlakken en kleuren. Hoewel waardering van anderen fijn is, schildert Marjolijn toch voornamelijk omdat het haar vreugde geeft. 'Schilderen is mijn passie', zoals ze zelf zegt.

Alle werken die in de vitrine hangen zijn te koop.
Contact Marjolijn Hoogeboom via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Meer werk op marjolijnhoogeboom.blogspot.com
 

2019 04 Hoogeboom2 2019 04 Hoogeboom3 2019 04 Hoogeboom4 2019 04 Hoogeboom5 
2019 04 Hoogeboom6

Vitrine van de Kunstkring in het Atrium van ‘De Sterrentuin’, Van Diepeningenlaan 110, 2353 KA Leiderdorp

Expositie Evan Kievit    8 oktober 2018 - 7 januari 2019

2018 10 Kievit1Hoe omschrijf je het werk van Evan? Dat is niet makkelijk, want hij gebruikt diverse technieken en is nog aan het experimenteren. Dat is het leuke van zo’n jonge kunstenaar: de weg ligt nog helemaal open. Maar laten we beginnen bij het begin: als jongetje van een jaar of zes tekende hij al anders dan andere kinderen, en zelfs ook dan menig volwassene. Hij ‘zag’ dingen en eigenschappen in zijn object die anderen niet zagen of althans niet in hun tekening verwerkten.
Een vliegtuig kwam bij hem aanvliegen uit een bepaalde hoek, hij tekende een hond met een opmerkelijk detail. Op school was daar niet extra aandacht voor, maar vanuit thuis werd deze bijzondere gave van Evan wel gesignaleerd. Zit het in de genen? Je zou het zeggen, want zijn oma is een in Leiderdorp en omstreken bekende schilderes, die ook al eens exposeerde in de Kunstkring vitrine. Zij stimuleerde hem bij het tekenen en gaf hem waardevolle adviezen mee.

Geen wonder dus dat hij na zijn middelbare school koos voor een opleiding tot grafisch vormgever. Deze opleiding rondde hij met succes af en nu heeft hij tijd om volop creatief bezig te zijn met schilderen, tekenen en grafisch werk. Evan haalt zijn inspiratie uit zijn directe omgeving: een mooie foto van een Cubaan of een reclamefoto voor een brillenmerk. Hij ziet dan een mogelijkheid om er iets mooiers van te maken. Beide (olieverf)schilderijen zijn te zien in de vitrine. Naast werken met olieverf experimenteert hij ook met markers, waarmee hij de prachtigste voorstellingen tekent. Met fineliner tekent hij de outline waarna hij met de marker de tekening kleur geeft. Hoewel een ieder zal zien dat hier een kunstenaar aan het werk is geweest, blijft Evan daar heel bescheiden over.

Zelf zegt hij over zijn werk ‘Mijn werken zijn voorwerpen die geen enkel ander nut hebben dan te worden bekeken. En door bekeken te worden laten ze de toeschouwer ervaren'.

Evan werkt ook graag in opdracht. Wilt u meer informatie hierover of bent u geïnteresseerd in het aankopen van een print van een van de geëxposeerde werken, neemt u dan contact op met Evan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

2018 10 Kievit2 2018 10 Kievit3 2018 10 Kievit4

2018 10 Kievit5

Expositie Agnes van den Boogaard en Ronald Holweg  
9 juli - 8 oktober 2018

2018 07 BoogaardHolweg1Agnes van den Boogaard moet 'met haar handen bezig zijn', zoals ze zelf zegt. Als je met haar praat loopt dat ook als een rode draad door het gesprek. Van jongs af aan altijd al creatief bezig met (portret)schilderen, boetseren en beeldhouwen. Haar grote inspiratiebron was de beeldhouwster Inge Toner, met wie zij in de jaren ‘90 in contact kwam.

In de vitrine kunt u mooie beelden van Agnes zien, gehouwen uit onder andere marmer, serpentijn en speksteen. Zij doet alles met de hand, van het eerste grove hakken tot en met het polijsten. Afhankelijk van de hardheid van de steensoort een lang of korter proces. Altijd laat zij zich leiden door de vorm van de ruwe steen, van daaruit ontstaat het uiteindelijke beeld, abstract of figuratief. Agnes van den Boogaard heeft al vaker geëxposeerd en zal dat in de toekomst blijven doen. 

Ronald Holweg is een vriendelijke, rustige man die prachtige lino’s en etsen maakt. De basis van zijn werk ligt in zijn middelbare schooltijd, waar het mogelijk was tekenlessen te volgen. Hij begon met tekenen en dan vooral portrettekenen, maar ging al gauw ook aquarellen en gouaches maken. Na zijn pensionering vond hij een eeuwenoude kunstenaarsvereniging in Leiden, waar hij zich opgaf als cursist. Het gebouw waar deze cursussen worden gegeven ‘ademt een sfeer die aanzet tot kunstzinnige actie’, zoals hij zegt. Tijdens deze cursussen bekwaamde hij zich niet alleen verder in tekenen, maar ook in boetseren en grafische technieken zoals etsen en lino’s. Ronald Holweg is wars van het abstracte, hij werkt altijd figuratief, naar eigen zeggen ‘met een zweempje stylisme erin’. Hij laat zich inspireren door ‘van alles’: de natuur, een foto of een interessant object dat hij in de stad tegenkomt. In de vitrine in De Sterrentuin ziet u een aantal mooie etsen en lino’s van zijn hand.


2018 07 BoogaardHolweg2 2018 07 BoogaardHolweg4 2018 07 BoogaardHolweg3

2018 07 BoogaardHolweg5

Expositie Agnes Bavelaar en Els Witte  13 april - 9 juli 2018

2018 04 Bavelaar Witter

Vanaf april zijn de schilderijen van Agnes Bavelaar (rechts) en Els Witte (links) te bewonderen in De Sterrentuin. Beiden volgen al jaren schilderlessen bij Irma Dijkstra en gebruiken verschillende technieken. Voor allebei geldt ook dat zij door studie en arbeidsverleden een bijzondere binding met de natuur hebben, hetgeen tot uiting komt in hun werk.

Agnes Bavelaar werkt graag met acrylverf. Zij begon met schilderen na haar werkzame leven bij museum Naturalis Leiden. Vanuit haar functie in de bibliotheek kwam Agnes in aanraking met alle facetten van het museum. Zij prefereert een abstracte en geabstraheerde manier van schilderen, maar maakt soms ook figuratief werk. Kleuren en eenvoud inspireren haar.

Voor Els Witte is schilderen altijd haar hobby geweest. Oorspronkelijk met aquarelverf, later met acrylverf. Haar inspiratie haalt zij uit de natuur. Hoewel zij vanuit haar achtergrond als biologe en haar werk voor Milieu- en Natuureducatie weet hoe iets in elkaar zit, vindt zij het vastleggen van de sfeer op doek belangrijker dan de exacte weergave van de veelal bostaferelen.

2018 04 BavelaarWitte1 2018 04 BavelaarWitte02 2018 04 BavelaarWitte032018 04 Bavelaar Witte

 

Expositie Jos Gubbens    8 januari 2018 - 13 april 2018

2018 01 Gubbens1

Hoewel Jos altijd al ‘iets in de kunst’ wilde doen, kwam hier pas wat van na zijn pensionering in 2012. Zijn keuze viel op beeldhouwen, waarbij hij beeldhouwles ging volgen bij Miep van Gunst bij de Volksuniversiteit in Lisse. In enkele jaren tijd heeft hij een omvangrijke collectie opgebouwd van zeer kleine beelden tot zeer grote, waarvan sommige in opdracht.

De eerste beelden waren van speksteen. Vervolgens van zachte en middelharde serpentijn afkomstig uit Zimbabwe. Op dit moment werkt Jos met harde serpentijn en verschillende soorten Europees marmer. Deze laatste steensoorten zijn ongeveer even hard en voor dit materiaal zijn alle beeldhouwtechnieken nodig. Juist de hardheid ofwel de weerstand van de steen maakt het voor hem mogelijk iets uit te drukken. Tijdens het geven van leiding aan projectteams en afdelingen is de interesse ontstaan in de non-verbale communicatie van mensen. Dit zegt vaak meer dan de verbale. In zijn beelden probeert hij dit non-verbale aspect tot uitdrukking te brengen. Zelfs in abstracte beelden. Zijn inspiratie doet hij wel op in musea. Soms gebruikt hij schilderijen als basis voor zijn beelden. Sinds kort neemt hij ook tekenles waardoor hij zijn beelden beter kan ontwerpen.

2018 01 Gubbens6 2018 01 Gubbens8 2018 01 Gubbens7
2018 01 Gubbens9

 

Expositie Marianne van de Salm & Nicole Stevens
9 januari - 8 april 2019

2019 01 SalmStevens01

Hoewel beide keramisten met dezelfde technieken en materialen werken, zie je meteen verschil in de objecten: bij Nicole (rechts) zie je fantasiebeelden terwijl Marianne graag schalen en vazen maakt. Bij beiden zie je dat er veel tijd en aandacht is besteed aan alle objecten en dat ontdek je helemaal als je hun toelichting op het proces hoort. Om te beginnen is er de keuze tussen verschillende soorten klei, van heel licht tot zwaar, iedere soort in meerdere tinten, van lichtgrijs tot aarderood.
Van de klei wordt het object opgebouwd door middel van plakken of ringen, of ingelegd in een bestaande mal. Hierbij moet de klei zorgvuldig ontdaan worden van luchtbelletjes, omdat één luchtbelletje ervoor kan zorgen dat het object in de oven uit elkaar spat.
De kleurkeuze is belangrijk voor het glazuren, omdat dezelfde kleur glazuur op de verschillende kleuren klei anders uit de oven komt. Het bakproces van de objecten kent complexe technieken, van de traditionele kleioven tot de zaagsel- of pitoven en de raku-oven. Deze laatste heeft zijn oorsprong in de Japanse theetraditie, waar de theekommen op·een speciale manier werden gebakken.
Het is boeiend om Nicole en Marianne zo enthousiast over hun hobby te horen vertellen. Het resultaat is een prachtige expositie van bijzondere keramiekwerken.

2019 01 Salm Stevens2  2019 01 Salm Stevens3  2019 01 Salm Stevens4  2019 01 Salm Stevens5   
2019 01 Salm Stevens6
   Vitrine van de Kunstkring in het Atrium van ‘De Sterrentuin’, Van Diepeningenlaan 110, 2353 KA Leiderdorp

Expositie Corrie van der Veer  9 oktober 2017 - 8 januari 2018

2017 10 vdveer4

Na een leven in het onderwijs kreeg Corrie van der Veer tijd om haar creativiteit op een andere manier te uiten. Sinds 2003 maakt zij beelden van steen. De stenen komen uit verschillende landen, zoals Iran, China, Kenia of Marokko. Ze verschillen van hardheid, vorm en kleur. De stenen koop in de beeldhouwwinkel in Den Haag of in Soest. Haar inspiratie haalt zij uit de natuur. Mensen, vogels en planten vormen telkens de bron en uitdaging om van de harde steen iets te creëren dat lichtheid, beweging en vrijheid uitstraalt. Corrie geniet ervan om de ruwe steen onder haar handen te zien veranderen in een beeld, waarin de lijnen van de steen telkens de weg wijzen. Tijdens het werk kan uit de steen een heel ander beeld ontstaan dan het beeld dat zij in gedachten had. Corrie vergelijkt dit met processen in het leven. Je weet niet altijd wat je te wachten staat. Het is belangrijk te kunnen meebewegen met veranderingen in je leven. Zoals ook het 'meebewegen met de steen'.
Als techniek gebruikt zij het hakken en raspen. Sinds een aantal jaren komt daar ook het gebruik van een haakse slijper bij. Door gebruik van deze machine kan zij de steen veel dunner maken. Dat is met de beitel niet altijd mogelijk. Na het polijsten komt de ware aard van de steen te voorschijn en dat is elke keer weer een verrassing.


Zij volgt nog steeds lessen bij Carolien Ruizeveld in het Evertshuis in Bodegraven.
In Alphen aan den Rijn is zij lid van Compagnie Bizarre, een groep creatieve mensen die elkaar inspireren en samenwerken in een eigen atelier. Meer van haar werken is te zien op
CompagnieBizarre.nl

2017 10 vdveer1 2017 10 vdveer3 2017 10 vdveer2 

2017 10 vdveer5

Expositie Huber Davilar    10 juli - 9 oktober 2017

 2017 07 Davilar6

Dat je nog tot op hoge leeftijd plezier kunt hebben in het creëren van kunstwerken, bewijst de heer Huber Davilar. Sinds zijn pensionering heeft hij een indrukwekkende hoeveelheid schilderstukken gemaakt, waaronder veel zee- en zeiltaferelen. Dit laatste is geen wonder, daar hij na zijn diensttijd bij de Koninklijke Marine en nog jaren bij de koopvaardij heeft gewerkt in diverse functies. Vanuit zijn verantwoordelijkheid voor het transport van goederen, voer hij vaak mee naar Zuid-Amerikaanse landen en reisde dan per vliegtuig terug. Dat deze trips eind jaren 50, begin jaren 60 wat meer tijd kostten dan nu is duidelijk. Ook verbleef hij voor zijn werk enkele jaren in Panama en op Curaçao. Later vervulde Huber Davilar diverse functies bij het bedrijf in Nederland. Het varen bleef, nu echter op een eigen zeilboot, liefst met het hele gezin.

Huber Davilar heeft altijd grote bewondering gehad voor de schilderijen uit de 16e en 17e eeuw. Vooral de prachtige kledij en menselijke gezichten vindt hij fascinerend. Hij werkt uitsluitend met olieverf. En niet alleen het water is zijn inspiratiebron.
Ook mag hij graag landschapstaferelen, boerderijen en stillevens schilderen.

 

2017 07 davilar2 2017 07 davilar3 2017 07 davilar4

2017 07 davilar5

Expositie Ria Nijssen-Wisse    10 april - 9 juli 2017

2017 04 RiaWisse1

 

Opgegroeid in Leiden verhuisde Ria Nijssen-Wisse na haar trouwen naar Koudekerk aan den Rijn. Daar volgde ze in een boetseercursus en kwam in aanraking met de schopschijf bij Delfos. Leuke kommen, thee- en suikerpotten en vazen waren het gevolg. Het creatieve pad werd nu verder bewandeld. Na een cursus Franse gres potten en een cursus pottenbakken bij Marian Monteba begon de belangstelling voor de schilderkunst. Vooral het werken in het atelier van Gijs Donker heeft dit versterkt. Bij goed weer waren de lessen in de bollenvelden of op het strand, bij slecht weer in het atelier. Een gouden tijd, veel gelachen, gewerkt en geleerd. Het resulteerde in de deelname aan een aantal exposities van de Kunstkring Leiderdorp.
Als gevolg van een gebroken voet volgde een tijd van gedwongen rust. Om er weer in te komen besloot Ria om een cursus tekenen en acryl schilderen te volgen. Dit leidde tot de eerste experimenten met strakke vormen. Het plezier in creatieve vormgeving kwam weer terug en het deelnemen aan een nieuwe cursus bij Mieke Bakker deed de rest.
Al eerder had Ria een workshop Raku, een speciale Japanse techniek om unieke patronen in aardewerk te maken, bij haar gevolgd. In de nieuwe cursus ontdekte mevrouw Nijssen-Wisse, dat alle geleerde technieken op een speelse manier naar boven worden gehaald. Alle kennis komt harmonieus samen. Dit is te zien aan de voorwerpen, die in de vitrine in De Sterrentuin, zijn te bewonderen.

    

2017 04 RiaWisse3  2017 04 RiaWisse2  2017 04 RiaWisse5

2017 04 RiaWisse4

                         

Expositie Nelle Bik   9 januari - 9 april 2017

2017 01 NelleBik1

Hoewel de wens om professioneel kunstenaar te worden haar hele leven aanwezig is geweest, was Nelle Bik pas op latere leeftijd in de gelegenheid haar talent te ontwikkelen. Naar de Kunstacademie gaan, haar grote wens, was in de vijftiger jaren geen optie.
De kleuterleidstersopleiding die haar ouders passender voor haar vonden, bood slechts een gering alternatief. Na een leven waarin zij met haar gezin jarenlang in landen woonde, zoals Liberia en Ghana, kwam voor haar ongeveer vijftien jaar geleden de kans 
aquarellessen te gaan volgen bij Annewil Broek.2017 01 NelleBik3   


Tegenwoordig werkt zij met olieverf bij Hans de Bruijn, aan de Haagweg bij de Vrije Academie Leiden. Haar werken bevatten veel thema’s uit de natuur, vooral bomen en bossen, rotspartijen in zee. Nelle werkt deels met kwast en deels met paletmes.
 20170209 NelleBik2

Expositie Liesbeth Meijer-Marres    10 oktober 2016 - 8 januari 2017

2016 10 Meijer1Liesbeth Meijer-Marres schildert sinds 1990 met veel plezier. 

Haar opleiding heeft ze ontvangen bij het Leidse schilder- en teken-genootschap Ars Aemula Naturae. Ze heeft daar geleerd veel aandacht te besteden aan de kleuren in haar schilderijen. Zij geeft de voorkeur aan het werken met onverdunde olieverf. Hiermee kan ze tijdens het schilderen de verf op het doek mengen en op deze manier ook de overgangen van kleuren beter laten verlopen. De realistische kleuren van een schilderij zijn voor haar het belangrijkste.
Haar onderwerpen haalt ze vooral uit de natuur en zijn erg divers. Tijdens haar wandelingen en op weg naar haar werk doet ze inspiratie op en maakt zij foto’s van de onderwerpen om deze later op het doek vast te leggen. Bloemen of vogels, maar ook stenen, schelpen, fruit, een paard van dichtbij of een vergezicht op het strand. Liesbeth legt zich de laatste jaren toe op grote schilderijen.
Een selectie van haar schilderijen is te zien in de vitrine van de Kunstkring.


2016 10 Meijer2  2016 10 Meijer3 

2016 10 Meijer4

Expositie Yvonne Touw    11 april - 11 juli 2016

2016 04 Touw1

In mijn atelier in Leiderdorp maak ik al geruime tijd kunstwerkjes van glas. Mijn opleiding kreeg ik van Martine Knoppert, een landelijk bekende glaskunstenares uit Den Haag, die ook lange tijd verbonden was aan Galerie Zone in Leiden.
Bij mijn werk gaat het om fusen van glas. Het glas gaat versmelten op 700-800 graden Celsius en kan ook versmolten worden in een mal, bijvoorbeeld voor schalen.
Daarna moet het heel langzaam afgekoeld worden.
Ook heb ik gebrandschilderd glas gemaakt, waarbij op een lagere temperatuur pigmenten worden aangebracht.

Ik hou erg van kleur en kleurencombinaties. Dat kunt u in mijn werk wel zien.

U kunt met mij in contact komen via yvonnetouw@casema·nl


2016 04 Touw2 2016 04 Touw3 2016 04 Touw4

2016 04 Touw5








    

Expositie Garrie Pieterse    11 januari - 7 april 2016

2016 01 Pieterse7 201904Garrie Pieterse is in Zoeterwoude aan de Rijndijk geboren. 
Aan het water, de Oude Rijn, tegenover de weilanden met boven haar de lucht en de wolken. Voor haar voelbaar de wind en de andere natuurelementen.
Kort gezegd dichtbij de natuur en dichtbij de stad Leiden.
Al vijfenveertig jaar woont zij in Leiderdorp.

Garrie wordt soms geraakt door 'specifieken' in de natuur, een dorp of een stad; ook door mensen die zij daar ontmoet, die daar leven, werken en hun wel en wee met elkaar doormaken of hebben doorgemaakt. Deze momenten inspireren Garrie en deze wil zij ook graag met haar penseel weergeven, gekleurd door haar beleving.

Garrie heeft cursussen met diverse technieken gevolgd bij K&O, de Leiderdorpse Volksuniversiteit. Zij volgt nog steeds schilderlessen, acryltechniek bij Joke Elzinga, bij Ars·Aemula·Naturae in Leiden.

Uw reactie aan Garrie kunt u geven via cheever2711@hotmail·com

2016 01 Pieterse3  2016 01 Pieterse5  2016 01 Pieterse22016 01 Pieterse6

Expositie Annewil Broek    12 oktober 2015 - 11 januari 2016

2015 10 Broek1

Opgegroeid in en aangemoedigd door haar familie die allemaal tekende, heeft Annewil in de loop der jaren haar schilderhobby steeds verder uitgebouwd.
Vanuit de landelijke Alblasserwaard vertrok zij naar de Veluwe en via de Katwijkse kust is zij uiteindelijk in Leiderdorp beland. Op al deze plaatsen waren de natuur, mens en religie haar inspiratiebronnen.
Ruim twintig jaar lang heeft Annewil in de Sjelter lesgegeven in aquarelleren. Op dit moment geeft zij les in schilderen met acrylverf in wijkgebouw Zijlkwartier. Graag wil zij mensen helpen hun schildertalenten te ontwikkelen.
Geïnspireerd door de Bijbel en de geboorte van Jezus toont Annewil in deze vitrine-expositie een verzameling van ‘Kerstgedachten’, verwerkt in haar schilderijen en kerstkaartontwerpen.

2015 10 Broek2  2015 10 Broek3  2015 10 Broek4

 2015 10 Broek5

    

 

Expositie Jona Koolen    11 juli - 10 oktober 2016

2016 07 Koolen1Als Jona Koolen ben ik voor de oorlog geboren in Indonesië, waar ik tot mijn 15e jaar gewoond heb. In mijn kinderjaren hadden wij thuis niet veel speelgoed. Ik vermaakte mij met klei uit de rivier vlakbij ons huis, waar ik graag poppetjes van maakte. Later ben ik ook andere voorwerpen gaan maken. Hiervoor gebruik ik verschillende technieken. Omdat ik graag met mijn handen bezig ben heb ik mijn hobby uitgebreid met het maken van bronzen beeldjes en beeldhouwen. Een aantal van mijn beelden heb ik mogen neerzetten in de tuin van woon complex De Ommedijk, waar ik al jaren met veel plezier woon. Helaas is het voor mij niet mogelijk in mijn appartement te beeldhouwen.

Deze liefhebberij heb ik moeten laten rusten. Wel kan ik in mijn hobbykamer mijn tijd vullen met het maken van keramiek. Hierbij experimenteer ik met verschillende soorten klei en oxiden. Het is altijd weer spannend hoe de gebruikte kleuren eruit zien als de klei gebakken is. In mijn enthousiasme heb ik soms het idee dat ik teveel tijd aan mijn hobby’s besteed: mijn planken puilen uit van de zelfgemaakte schalen en beelden. Graag laat ik ze ook eens aan anderen zien. Deze kans krijg ik nu met een expositie in De Sterrentuin. 

Fruitschaal, albast 2016 07 Koolen7 Handen, glas met brons

2016 07 Koolen5    

Expositie Lau van Wouwen    13 juli - 12 oktober 2015

2015 07 Wouwen1

Mijn eerste houtsnede heb ik gemaakt in militaire dienst (1954) met een schoenmakersmes. Daarna heb ik nog wel enkele figuren gesneden.
Pas ruim 20 jaar later tijdens mijn verblijf in Denemarken pakte ik de draad weer op. Langs sommige Deense stranden vond ik mooie grillige, goed gewaterde, stukken hout. Door die natuurlijke vormen en mijn verbeeldingskracht kon ik als autodidact (‘k heb een hekel aan dat woord) met mijn messen en gutsen mooie sculpturen maken.
Dat werd ook gezien door menig Deen waardoor ik op een camping enkele eiken stamdelen uit het diepveen kreeg (zwart, 2000 jaar oud). Ook hiervan heb ik in de loop der jaren mooie figuren kunnen snijden.
Als dank daarvoor heb ik uit dat hout mijn eerste vlinders gesneden. Weer later kwam ik iemand tegen die houten knobbels van bomen (warrelnoesten) verzamelde. Vele daarvan zijn door mij bewerkt tot gezichten en samengestelde figuren. Dit alles is een uit de hand gelopen pure creatieve kunstgevoelige hobby.

 

2015 07 Wouwen2  2015 07 Wouwen3  2015 07 Wouwen4

2015 07 Wouwen5

Expositie Hans Marck    13 april - 13 juli 2015
2015 04 Marck1

 

Hans Marck, inmiddels 80 jaar, kon als kind al aardig tekenen. Zijn tekenleraar op de lagere school moedigde hem aan met zijn tekenaanleg iets te doen.
In de naoorlogse jaren kwam van verdere ontwikkeling van tekenen of schilderen weinig terecht; Hans moest al jong gaan werken. Door zijn drukke baan, waarbij hij veel van huis was kwam hij ook niet toe aan schilderen.
Pas na zijn pensionering in 2000 kreeg Hans meer tijd om zijn hobby weer op te pakken.
Voorzichtig begon hij met schilderen. Zonder ooit les te hebben gehad kreeg hij langzamerhand de slag te pakken. Hans is ook een groot vogelliefhebber en dat is aan zijn schilderonderwerpen te merken. Bij voorkeur vogels, die in Nederland voorkomen, worden in olieverf op het doek gezet.
Familieleden en vrienden waren zo enthousiast, dat ze zo nagenoeg allemaal een ‘echte’ Marck aan de muur hebben hangen.

2015 04 Marck2  2015 04 Marck3  2015 04 Marck4

Roodborst broedt in grote tuinen, parken en bossen en is het hele jaar te zien en te horen.
Vooral 's winters waagt het zich dicht bij huizen.
Blauwborst is ook een zangvogel en is verwant aan de nachtegaal.
Het mannetje heeft een helderblauwe keel en borst, afgezet met een zwarte en roodbruine band.
Tapuit heeft een opvallende staarttekening die uit een zwart T-patroon en witte basis bestaat.
Deze kenmerken vallen vooral in de vlucht op.
Pimpelmees is een mees die in vrijwel heel Europa regelmatig voorkomt.
Deze slimme, behendige vogels zijn veel te zien in bossen, tuinen en struwelen.


2015 04 Marck5

Expositie Marijke & Jan Pool     16 okt - 14 dec 2012

Uit de glasverzameling van Marijke en Jan Pool zijn een aantal karakteristieke ontwerpen van 'Modern Glas' tentoongesteld.
Te zien zijn o.a. het bekende 'Gilde' glasservies van Andries Copier, de langgerekte vazen van Floris Meydam en de poldervaas van Willem Heesen die in grote oplagen zijn gemaakt. Daarnaast worden andere bekende en minder bekende ontwerpen van geblazen en gegoten glas getoond. 

Glas is weerbarstig materiaal dat een eigen spanning heeft en zich moeilijk naar de artistieke wil van de kunstenaar laat voegen.
Herkenning ‘Die vaas stond ook bij ons thuis’, maar ook verbazing bij de toeschouwer ‘Zijn die drinkglazen echt van Copier’. 

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u authentiek exclusieve ontwerpen en unica's bewonderen van drie Nederlands belangrijkste glaskunstenaars
dan kunt u terecht bij Nationaal Glasmuseum Leerdam. De expositie in De Sterrentuin is tot 14 december 2012 te zien.

Expositie schilderes Monique Ye  &  dichter Hans van der Veen
13 oktober 2014 - 12 januari 2015


2014 10 Ye1

Monique Ye is een gedreven schilderes. Reislustig, met veel opmerkingsgave en een grote interesse in zowel de natuur als menselijke taferelen. Van nature is zij betrokken, maar ook laconiek. Voor haar geen zware, sombere schilderijen, maar liever vrolijk en kleurrijk en impressionistisch.
Monique heeft twee jaar avondopleiding gedaan bij de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Daarna heeft zij lessen gevolgd in Leiden bij Ars Aemula Naturae Leiden, o.a. bij Gerard de Wit en Lenie Noyen.
Schilderen is altijd ongelooflijk belangrijk geweest in haar leven en geeft haar een fijn gevoel van geestelijke onafhankelijkheid.
Een kunstschilder die haar telkens weer inspireert en fascineert is Marc Chagall, vooral door zijn gebruik van surrealisme, zodat zijn werken een mengeling zijn van werkelijkheid en fantasie. Monique vindt daarin veel herkenning. De schilderijen in De Sterrentuin zijn gemaakt in gemengde technieken: aquarel-, plakkaat- en acrylverf.

2014 10 Ye22014 10 Ye3

 

 

2014 10 Veen2Hans van der Veen (Leeuwarden, 1947) studeerde germanistiek
in Leiden en München en was 38 jaar leraar Duits te Leiden.
Na zijn pensionering maakt hij van zijn beroep een hobby en vertaalde enkele Nederlandse dichters naar het Duits.
Nachdichten noemt Hans dat, want ‘waar het rijmt, allitereert etc., moet dat ook in het Duits’.
Zo verschenen in eigen beheer o.a. vier tweetalige bundels van het ‘Leidse Levende Literaire Kwartet’ met: Pink Meltzer, Anton Korteweg, Frank Koenegracht, Cees van Hoore en laatstelijk de niet meer levende Piet Paaltjens.
Op dit moment houdt een Slauerhoff-project hem bezig:
15 Nederlands-Duitse gedichten van de dolende scheepsarts. 
Zie voor meer info: www.hansvertaalt.de

                                                           foto: Hans als Piet Paaltjens

 

 

2014 10 Veen3

Expositie Joke Hannaart     14 juli - 13 oktober 2014
2014 07 Hannaart1

Ik ben moeder van drie kinderen en kunstenares.
Dertig jaar geleden ben ik begonnen met schrijven, dichten en schilderen. Voor mijn schilderijen gebruik ik vooral waterverf en acryl, hiermee creëer ik ongekende kleureffecten. Ik heb nooit les gehad en ontwikkel mezelf uit eigen creativiteit. Mijn schilderijen komen voort uit mijn verhalen en gedichten; er zit dus niet één specifiek thema in. Ik hoop dat de bezoekers na het bekijken van mijn werk mijn uitstraling, kleuren en verrassende aspecten onthouden. Na een leven van ups en downs, vreugde en verdriet, verlies van dierbare mensen om me heen, ben ik op advies van mijn toenmalige magnetiseur begonnen met tekenen. Gedichten schreef ik mijn hele leven al. Er kwamen verwonderlijke afbeeldingen naar voren en ik kreeg er steeds meer lol in. Overal lagen tekeningen en schilderijen door het huis. Door het schilderen ben ik ook korte verhalen gaan schrijven. In de loop der tijd zijn vijf boeken uitgegeven met telkens een eigen verhaal.

2014 07 Hannaart32014 07 Hannaart22014 07 Hannaart52014 07 Hannaart6

Expositie Mieke Bakker & Els Ellerbeck     18 dec 2012 - 25 feb 2013

Mieke Bakker werd in de jaren 8o in het cultureel centrum 'De Sjelter' door de klei gegrepen.
Ze ging lessen volgen op de Vrije Academie in Den Haag bij Jan Snoek.
Daarna werkte ze samen met Margot Spiegel, bij wie ze het raku en pitfire stoken heeft geleerd.
Samen hebben zij vele workshops over deze stooktechnieken gegeven in binnen- en buitenland.
Zij is in haar binnen- en buitenatelier nog steeds druk bezig met de keramiek.
In de vitrine staan de verschillende soorten keramiek: raku, pitfire en elektrisch gestookt.

Els Ellerbeck begon in de jaren 80 met beeldhouwen bij Ars in Leiden bij Joop van Kralingen.
Daarna volgden nog een aantal andere leraren. Zomers volgt zij nog regelmatig workshops in Frankrijk.
Foto’s uit tijdschriften, afbeeldingen van maskers en archeologische vondsten zijn haar inspiratiebron voor de koppen.
De gebakken klei wordt bewerkt met verschillende materialen, zoals verf, krijt en gips.
Hierdoor ontstaan effecten, soms toevallig soms bewust aangebracht, die dan weer worden weggepoetst of versterkt.
In de vitrine staan verder twee kleine torso’s, uitgevoerd in Belgisch hardsteen.
De slak is gehakt in serpentijn, een wat zachtere steen uit Afrika.
Verder nog twee figuren uitgevoerd in brons.
    

 

Expositie Ans Schutte-Veerman     25 feb - 14 apr 2013


"Stuur je hand door je ogen"

“Nadat de kinderen het huis uit waren, ben ik met schilderen begonnen. Ik ben zoals ze dat noemen een autodidact, les heb ik nooit gehad.

Mijn kennis van het aquarelleren heb ik veel gehaald uit boeken. Bij de bibliotheek nam ik naast leesboeken ook steeds schilderboeken mee.
Ik ben eigenlijk direct met waterverf begonnen. Het werken van nat in nat, vind ik prettig, omdat de kleuren dan mooi in elkaar vloeien.

De kleuren gaan mooi in elkaar over en soms ontstaat er dan opeens iets anders dan je vantevoren verwacht had.

Ik houd erg veel van bloemen. In de tuin stond een prachtige gele klimroos en dat was mijn eerste probeersel. Hierna volgden nog vele werken.
Het onderwerp van het grootste deel van mijn schilderstukken is dan ook bloemen gebleven.

Mijn motto bij het schilderen is: stuur je hand door je ogen! Mijn inspiratie haal ik vooral uit de natuur, maar ook toevallig voorbijkomende onderwerpen
zoals schoenen en mijn schaatsen met de muts van mijn man, probeer ik op papier vast te leggen.

Nog steeds geniet ik erg van mijn hobby en ik hoop dat u als kijker er ook van geniet.”
 

   


 


 

Expositie Marjolijn Hoogeboom     15 april - 15 juni 2013


"Your talent is a gift"

Op de middelbare school schilderde ik al met veel plezier.
Mijn toenmalige docente stimuleerde mij daarin. Ik had wel naar de tekenacademie gewild, maar het werd fysiotherapie. In 1996 gestopt met dit beroep en toen de kinderen de deur uit waren ben ik begonnen met aquarelleren bij de toenmalige Shelter o.l.v. kunstenares Joke Elzinga.
'Figuratief' o.a. bloemen, stillevens en landschappen. Daarnaast nog een jaartje getekend; leerzaam als basis, leuk om te doen en les gehad van Mathilde Zijp en Julia van Adrichem.

Ruim 3 jaar geleden bij Ars Aemula Naturae weer bij Joke Elzinga gaan schilderen en de cursus Abstract Associatief schilderen volgen.
Voor mij een nieuwe stap, nu met acrylverf (hardere kleuren) en andere technieken op de sfeerrijke zolder van het historische gebouw aan de Pieterskerkgracht in hartje Leiden.
Bij deze enthousiaste donderdagmiddag groep besefte ik dat schilderen echt mijn passie was!
Er wordt gewerkt aan de hand van voorbeelden van abstracte schilders met opdrachten, bijv. de 4-jaargetijden.
Zie de vierkante doekjes op de expositie, ook de zijkanten krijgen een eigen verhaal, ik laat de verf daar ook 'spreken'.
Er zijn ook thema’s zoals de zee, de woestijn of een kleur 'verstopt' in een stukje proza of gedicht. Met de associatie ontstaat een schilderij.
Het kan ook gaan over kleuren, mijn favoriete kleur nu is magenta, soms met wat zilververf.
Het mengen van verf heeft vaak een verrassend effect, je ziet soms een lijnenspel of allerlei vlakken. Er is sprake van 'verbinden' in kleur of vorm. Zie het Tweeluik.

Onlangs nog de cover geschilderd voor het proefschrift van onze jongste zoon en ik ben trots op de inhoud en het eindresultaat.
Het schilderen moet wel in mijn genen zitten, want mijn moeder schildert op reeds gevorderde leeftijd nog steeds.
Zelf hoop ik nog veel en lang te kunnen blijven schilderen en naam die ik aan deze expositie geef is Your talent is a gift.

 


 

Foto-expositie Ellen Cazemier      17 juni - 27 augustus 2013


Ellen Cazemier exposeert enkele van haar uitvergrote foto's (90x60 cm, 70x50 cm) van begrafenisceremonies in Indonesië.
Vanwege het werk van haar man verbleef Ellen met haar gezin een aantal jaren in Jakarta.
Tijdens korte bezoeken aan verschillende eilanden, behorend tot de Indonesische archipel, kwamen zij bij toeval vaak op het juiste moment om bijzondere, traditionele ceremonies mee te maken.
Drie foto's in de linkervitrine -met uitleg over de betekenis ervan- zijn gemaakt in Tana Toraja rond Rantepao in het midden van Sulawesi.
De plaatselijke families voelden zich vereerd en nodigden hen uit de ceremonie bij te wonen. Voor zij het wisten zaten zij op een ereplaats, terwijl voor hun ogen de traditionele buffelslachtingen plaatsvonden.
Familie en vrienden bieden buffels, maar ook varkens, aan als eerbetoon aan de overledene.
De dieren worden geslacht, boven vuur geroosterd en gezamenlijk gegeten door de gasten.
Het is bij de Toraja's gebruikelijk dat de doden worden begraven in de rotswanden.
Afhankelijk van de status van de overledene wordt voor de ingang van het graf een pop geplaatst naar de beeltenis van deze persoon.
In een open stalletje aan de kant van de weg was een werkplaats waar deze poppen werden gemaakt.
Twee andere foto’s in de rechtervitrine geven een impressie van een ceremonie in de Baliem Vallei op Irian Jaya (West-Papua).


 

 


 

Expositie Marianne van der Stee     21 oktober - 16 december 2013

Marianne van de Stee wordt geïnspireerd door bloemen en planten.
Zij heeft een opleiding als bloemist gevolgd en heeft van jongs af aan getekend.
In 1990 is Marianne met tekenlessen begonnen bij de Volksuniversiteit Leiden o.l.v. Moniek van Haasteren.
Daarna heeft zij vele jaren bij ARS Aemula Naturae tekenlessen gevolgd bij Udo Bredow.
In het begin werkte Marianne vooral met pastelkrijt.
In de loop der jaren is zij steeds gedetailleerder gaan werken.
Tegenwoordig werkt zij graag met aquarelverf en potlood.

De laatste 10 jaar maakt Marianne botanische tekeningen en aquarellen.
Een botanische tekening of schildering van een plant toont een gedetailleerde en wetenschappelijk verantwoorde weergave van een plant of delen van een plant, met aandacht voor de specifieke kenmerken die de plant van andere onderscheidt.
Grote inspirerende voorbeelden zijn uit de 17e eeuw Maria Sibylla Merian en Redouté uit de 19e eeuw.

Marianne van der Stee is lid van de Vereniging Botanisch Kunstenaars Nederland en de American Society of Botanical Artists.
Zij heeft werk aangeleverd voor exposities van de Botanische Vereniging in o.a. de Floriade te Venlo, Huize Dever te Lisse en Paleis Het Loo.
Zij volgt nog steeds lessen in botanische kunst in binnen- en buitenland, o.a. bij Anita Walsmit Sach (Nederland), Annemarie Evans (Engeland) en Katie Lee (USA).


                                Kalebas                                                           Gekraagde aardster
 
 

Expositie Ton Willemsen     20 aug - 15 okt 2012

Berenklauw en boombast voor beelden

Nagenoeg zijn hele leven lang is Ton Willemsen met de ontwikkeling van kunst bezig.
Oorspronkelijk begon hij met portrettekenen en schilderen, later ging Ton experimenteren met klei en bronsgieten.
De 81-jarige Leiderdorper heeft inmiddels een verbazingwekkend vaardige hand van beeldende kracht ontwikkeld.
In de vitrine tonen zijn diverse schilderijen en een tiental beelden de veelzijdigheid van deze kunstenaar.

Opmerkelijk zijn enkele beelden die niet zoals gewoonlijk uit klei of was zijn voorgevormd, maar waarbij materiaal uit de natuur als basis is gebruikt, t.w. berenklauw, boombast, e.d. De sporen hiervan zijn herkenbaar in de beelden.
Ook te zien is een voorontwerp van de tweejaarlijks uit te reiken Leiderdorpse Ondernemersprijs.
Zijn schilderijen tonen een vitale kleur en fascinatie voor herhaling van vormen en bewegingen, zoals bij dansers, wielrenners en marathonlopers.

Expositie Liesbeth Lambers & Ineke van der Ven

16 december - 17 februari 2014

Liesbeth Lambers: Als kind was ik al gefascineerd door klei en genoot van het kneden en vormen.Mijn passie voor keramiek is begonnen tijdens de lessen die ik nu ruim 10 jaar volg bij Mieke Bakker in Leiderdorp. Ook Clazien Juffermans, waar ik lessen volgde, heeft mij veel geleerd. Naast de lessen werk ik ook in mijn eigen atelier aan huis in Oegstgeest. Mijn grootste inspiratiebron is de natuur. Mijn liefde voor de natuur geef ik vorm in objecten, dieren en mensen.
Het is vaak aards en rond van vorm. Ik probeer in mijn werk abstractie en realisme, harmonie en humor tot uitdrukking te brengen. Mijn werk wordt met de hand opgebouwd, waardoor elk ontwerp uniek is. Ik gebruik plakjes en soms ringen klei. Ik breng glazuren aan, maar ook oxides en pigmenten, verf en was. Met nieuwsgierigheid jut ik stenen, schelpen, fossielen en drijfhout, die ik toepas om een natuurlijke uitstraling van de objecten te krijgen. Ik hou van decoreren en stileren, wat tot uitdrukking komt in de versieringen van mijn werk. De elektrische oven, maar ook raku en pitfire worden gebruikt om de objecten te stoken.

Ineke  van de Ven is al vele jaren bezig met keramische vormgeving en portret boetseren. Bij Mieke Bakker is zij al lang op les. Haar voorliefde gaat uit naar het portret boetseren. Zij heeft opleidingen gevolgd aan de Vrije Academie in Voorschoten, waar Paul van Laere haar leermeester was, en aan de Vrije Academie in Den Haag, met Ingrid Rollema als docente.
Daarnaast volgt zij regelmatig workshops 'portret boetseren', onder meer bij Els van Foeken. In de vitrine ziet u thematische beelden rondom het thema 'Op reis', terwijl ook enkele portretten zijn tentoongesteld.

Expositie Henriëtte Schimmel & Ilonka Weller-von Zeppelin
17 februari - 7 april 2014


Henriëtte Schimmel: Van huis uit ben ik veel in aanraking geweest met allerlei vormen van kunst.
Al vroeg hield ik me bezig met naaimachine en mode, en heb daar aanvankelijk mij beroep van gemaakt.
Later heb ik ook nog handenarbeid les gegeven op school.
Ik deed veel cursussen modeltekenen en de laatste jaren vooral beeldhouwen en model boetseren.
Als kind was ik al gefascineerd door klei en genoot van het kneden en vormen.
Mijn passie voor keramiek is begonnen tijdens de lessen die ik nu ruim 10 jaar volg bij Mieke Bakker in Leiderdorp.
Ook Clazien Juffermans, waar ik lessen volgde, heeft mij veel geleerd.

Ilonka Weller: ln 1941 ben ik te Apeldoorn geboren.
Nadat ik daar de middelbare school heb doorlopen, ben ik naar Amsterdam gegaan om de opleiding Ns
(lerares kunstnaaldtechnieken) te volgen. Daarna ben ik in Leiderdorp komen wonen.
Van mijn moeder heb ik de creativiteit mee gekregen.
Zij kon van niets iets maken en had een zeer goede smaak en kleurgevoel.
Tegen mij zei ze altijd "kind je moet gaan schilderen".
De gevarieerdheid van de natuur is een onuitputtelijke inspiratiebron voor mij geweest om te beginnen met aquarelleren.
Bij Pat Wiegmans in Voorschoten, waar ik les heb in alle schildertechnieken, ben ik al jaren met veel plezier met een groep vrouwen aan het schilderen.


 

Expositie Rineke Bergman     15 april - 14 juli 2013

"Als kind tekende ik al veel, het plezier daarin heb ik van mijn vader. Toen ik 12 jaar was ging ik met mijn moeder een keer naar Den Haag. Wij reisden met de blauwe tram en liepen langs de Prinsessegracht, waar de Academie van Beeldende Kunsten gevestigd was. Ik zei dat ik daar naar toe wilde als ik groot was. Ik weet niet meer waar ik dat idee vandaan haalde, maar vijf jaar later ging ik écht ‘op toelatingsgesprek’ met een map tekeningen. De docent vroeg of ik wel eens ‘s nachts doortekende, omdat ik niet kon ophouden. 'Als mijn moeder midden in de nacht in de gaten kreeg dat ik nog aan het tekenen was, riep ze kwaad: '‘Is het nu nóg niet genoeg?’' Gelukkig werd ik toen aangenomen."

Ik behaalde na vier jaar het diploma modetekenen en -ontwerpen. Naast deze opleiding had ik ook een lesbevoegdheid gehaald, want van de mode kon ik niet leven. Vanaf mijn 21e stond ik voor de klas en gaf op verschillende schooltypen tekenles. De laatste 28 jaar op de Hogeschool Leiden. Ik heb het werken met jonge mensen altijd heel leuk gevonden, het lesgeven heeft mij geboeid en ik heb er veel van geleerd.

Na mijn pensionering wilde ik graag weer eens leerling zijn. Door het werk en de zorg voor een kind was 'de kunst’ een beetje verwaarloosd. Wel had ik les van Fanny Mazure (abstract) en volgde ik cursussen modeltekenen.

De laatste jaren volg ik met veel plezier lessen bij ARS. (o.a. bij Bunny Soeters, Peter Zuur, Eva de Visser, Joke Elzinga) Ik vind vele technieken en materialen leuk en interessant om te doen, olieverf, acryl, aquarel, oost-indische inkt en krijt. Het heeft allemaal z’n eigen charme en uitdaging. De natuur en de mens zijn onderwerpen waar ik van houd. Maar 's nachts doorwerken lukt me niet meer.

     

 

Expositie Keramiek     15 juli - 25 aug 2011

Acht cursisten van Mieke Bakker hebben geëxposeerd met keramisch werk:
Annet van de Berg, Robert Koreman, Liesbeth Lambers, Xandra Mahieu, Hannie Smit,
Theolieke Smit, Liesje Rottier en Ineke van de Ven

Expositie Wouter Ferro     29 aug - 16 okt 2011

Wouter Ferro, grotendeels autodidact, maakt vooral grafiek, in het bijzonder etsen met lijnets en aquatint.

Expositie Dans en Beweging     17 okt - 15 dec 2011

Ons 30-jarig lustrumfeest stond in het teken van de Tango.
Zeven leden exposeerden schilderijen en keramiek geïnspireerd op 'Dans en Beweging'
Anne-Wil Broek-Bouman, Joke Hannaart, Marian Helder, Marjolein Hennes,
Ronald Holweg, Marjolijn Hoogeboom en Ton Willemsen.

Expositie Dirtha Tichler     16 dec 2011 - 14 feb 2012

Dirtha Tichler-Moerman exposeerde haar schilderijen (acryl, olieverf en etsen) en kleine beeldhouwwerken (marmer, speksteen)
Tot op de dag van vandaag heeft zij les, momenteel in vrij schilderen bij de Vrije Academie in Sassenheim.
"Ik schilder bij voorkeur bomen, die veranderen en tonen karakter"

 

Expositie Anneke van Kooperen     15 feb - 11 apr 2011

Naast haar opleiding activiteitenbegeleider studeerde zij kunstgeschiedenis aan de Universiteit Leiden.
Anneke schildert voor haar hobby en volgt haar lessen bij de bekende Leidse kunstenaar Peter Zuur.
Zij werkt met vrolijke kleuren en gebruikt watervermengbare olieverf.
Deze olieverf bevat geen schadelijke verdunningsmiddelen, kan puur worden gebruikt of vermengd met water.
De natuur en Picasso inspireren haar. Haar werken zijn vooral abstract met vrolijke kleuren.
Anneke werkt met gemengde technieken op papier en doek.

Expositie Ineke Bochane     17 april - 15 juni 2011


 

Expositie Jan van der Kooij     15 juni 2012 - 17 aug 2012

  

 

 



  

Expositie Rina Hermeler     27 augustus - 21 oktober 2013


'Verbinding'

Rina Hermeler heeft tijdens haar opleiding tot kunstzinnig therapeut (beginjaren '90) haar eigen creativiteit leren kennen.
Na jaren werken met textiel volgde zij de opleiding 'Quilten Speciaal' van Kunstfactor in Utrecht en via e-learning de cursus 'Creative Sketchbooks' van City & Guilds in Engeland.
Daarnaast volgde zij workshops en masterclasses bij verschillende nationale en internationale kunstenaars waaronder Ricarda Zielonka (collages). De kunst van het borduren heeft zij dit voorjaar verder ontwikkeld met de cursus 'Stitch Art' van DIY Textile School in Amsterdam.  www.diytextileschool.nl
Rina laat zich inspireren door elementen uit natuur en cultuur. Zij is gefascineerd door textuur, ontstaan door verwering en verval, maar zij vindt ook inspiratie in mythen en oude geschiedenis.
Het zigzag-boek is hier een voorbeeld van: gemaakt als eindwerkstuk voor Creative Sketchbooks met als onderwerp de architectuur van Romaanse kerken in het Franse Auvergne. Aan de achterkant staat het verhaal van de heiligen in dezelfde streek centraal.

Textiel en papier waren eerst twee aparte wegen, maar hebben nu een duidelijke verbinding gekregen zoals te zien is in de kleine werken en het boekje genaamd 'Etudes', met een knipoog naar de muziek. Zowel papier als stof kunnen worden geverfd, beschilderd, bewerkt met stempels, linodruk, monoprint, borduurwerk en nog veel meer.

Expositie Marga Lansink    12 januari - 13 april 2015

2015 01 Lansink1

Vanaf eind jaren tachtig houd ik mij al bezig met textiel, patchwork en quilten. Veertien jaar lang heb ik quiltles gegeven, waarbij naast de basistechnieken vooral het zelf ontwerpen centraal stond.

Na het volgen van de kadercursus Quilten Speciaal heb ik de ‘traditionele’ grondvorm van de quilt steeds meer losgelaten.

Terwijl textiel en garens het hoofdmateriaal blijft, worden andere elementen toegevoegd, zoals papier, kunststof, nonwoven vliezen of vondsten uit de natuur. Ik gebruik stofverf, zeefdruk en andere druktechnieken om de stof te bewerken.

Het meeste van mijn werk begint als een collage waarna door toevoegingen het totale beeld ontstaat. Als laatste gebruik ik steken met de hand en machine om textuur, diepte en betekenis toe te voegen. Ideeën kunnen komen van een stuk papier, stof, een foto, een nieuwsfeit dat mijn verbeelding prikkelt of niets van dat alles. Van tijd tot tijd ontstaan ook driedimensionale objecten.  

De kunst die ik creëer, is mijn manier de wereld om mij heen te doorgronden en te documenteren. De mogelijkheden en de begrenzing van het creatieve proces zijn integrale delen van het ontwerp en prikkelen mijn creativiteit.


Met veel plezier ben ik lid van het collectief ‘StiQS’.

Textielkunstenaars, voortgekomen uit eerdergenoemde kadercursus, werken samen om hun kennis te vergroten en de grenzen van de creativiteit op te zoeken. StiQS laat zich jaarlijks coachen door kunstenaars uit verschillende kunstdisciplines. Dit werkt verrassend stimulerend op de eigen creativiteit. 

2015 01 Lansink2  2015 01 Lansink3   2015 01 Lansink4

2015 01 Lansink5